Jump to content

Recommended Posts

Mechanika gry

ace - cała drużyna przeciwnika jest w tej chwili martwa. To świetna okazja do niszczenia wież przeciwnika, trzeba jednak pilnować czasu odrodzenia się przeciwników

AD - Attack Damage, czyli po prostu obrażenia fizyczne, które zadajemy zwykłymi atakami

aoe - area of effect, czyli umiejętność która swym zasięgiem działania obejmuje pewien obszar zamiast pojedynczego celu

AP - ability power, czyli cecha która zwiększa siłę większości umiejętności (liczba w kolorze zielonym w opisie umiejętności)

AS - Attak Speed, czyli prędkość ataku

aura - pasywny efekt, który działa nie tylko na jego posiadacza, ale również wszystkich czempionów w danym zasięgu. Pozytywna aura działa na sojuszników, negatywna na przeciwników

bd/backdoor - atakowanie wież lub budynków przeciwnika bez pomocy minionów, na ogół potępiana przez graczy taktyka, lecz wciąż dozwolona

brush - czyli krzaki/zarośla, w których możemy się schować przed przeciwnikiem

buff - zwykle jakiś tymczasowy bonus do statystyk postaci

build - czyli zestaw przedmiotów składanych na konkretnego bohatera

burst - zdolność do zadania jak największych obrażeń w jak najkrótszym czasie

carry - postać która, jeśli zagra się nią dobrze, wygrywa drużynowe potyczki w późnym etapie meczu. Na ogół te postacie są słabe na początku rozgrywki i wymagają dużych ilości farmy

CC - crowd control, czyli kontrola tłumu. Chodzi tu o umiejętności ograniczające mobilność innych postaci takie jak ogłuszenie, strach, spowolnienie etc.

CD - cooldown, czyli czas odnawiania się umiejętności do jej ponownego użycia

CDR - cooldown reduction, a po polsku skrócenie czasu odnowienia umiejętności

champion - postać kierowana w grze

creep - inaczej minion, stwór lub potwór w dżungli, wiążę się z tym skrót "cs" który oznacza creep slain czyli zabite potwory i miniony

cs - creep slain, czyli wskaźnik, ile zabiło się minionów i neutralnych potworów

dc - disconnection, czyli rozłączenie z grą

deny - w League of Legends obecnie tyczy się to tylko jednej postaci - Gankplanka. Deny to mechanika z gry DotA pozwalająca na zabijanie swoich własnych jednostek, co ogranicza złoto i doświadczenie otrzymywane przez przeciwnika. Rise Morale Gankplanka wymaga zabicia własnej jednostki dla otrzymania efektu

disable - w zasadzie to samo co CC, czyli umiejętności która ogłuszając, uciszają, unieruchamiają itp.

DOT - damage over time, czyli obrażenia rozłożone w czasie

dps - damage per second, czyli obrażenia na sekundę. Często odnosi się po prostu do bohaterów, których zadaniem jest zadawanie obrażeń

Elo - nazwa systemu przyznającego punkty rankingowe, więcej info: http://pl.wikipedia.org/wiki/Ranking_szachowy

executed - egzekucja, następuje wtedy gdy wieża, minion lub neutralny potwór zabije bohatera bez udziału przeciwnika. Za tak zabitego bohatera drużyna przeciwna nie dostaje złota

farm - czyli farma, inaczej mówiąc gromadzenie złota. Najszybszą metodą jest szybkie zabijanie dużej ilości minionów lub neutralnych potworów

feed - gracz, który ciągle umiera "karmi" (to feed) drużynę przeciwną dając im przez to dużo złota. Bycie nazwanym "feeder" z pewnością nie jest komplementem. Gracz który został nakarmiony ("he is fed) ma dużo zabójstw na koncie i zwykle stanowi przez to ogromne zagrożenie

leave, leaver - opuszczenie gry przed jej ukończeniem, osoba tak czyniąca

grass - to samo co "brush"

harass - nękanie graczy ciągłymi atakami zmuszając ich do leczenia lub cofnięcia się do bazy. W ten sposób "przygotowuje" się również cel do ganku

hero - champion, czempion, bohater

hitbox - ciężko to przetłumaczyć dosłownie, w grze znajdziemy dwa rodzaje hitboxów:

1. Hitbox bohaterów/stworów = jest to niewidoczny obszar, jaki zajmuje jednostka i w jakim gra uznaje, że została trafiona przez umiejętności wymagające trafienia w cel (np. skill shot lub AOE)

2. Hitbox umiejętności = niewidoczny obszar po jakim "przemieszcza" się umiejętność (skillshot, AOE etc.) i w jakim gra uznaje, że umiejętność ta trafiła cel znajdujący się wewnątrz tego obszaru

humiliation - zostanie zabitym przez miniona lub neutralnego potwora bez udziału przeciwnika

IAS - inreased attack speed, zwiększona prędkość ataku

IP - influence points, czyli waluta w grze zdobywana za ukończone mecze. Można za nią kupić nowych bohaterów oraz runy

jungle - zdobywanie doświadczenia na neutralnych potworach zamiast na linii, co pozwala dwóm graczom na posiadanie solo linii (środkowa, i zwykle górna)

ks - kill steal, czyli "kradzież fraga". Choć jest to kwestia sporna i z reguły zależy od kontekstu walki, w założeniach oznacza, że "kradniemy" komuś fraga dobijając wrogiego czempiona wówczas, gdy to okradziony zadał mu najwięcej obrażeń i to jemu należał się frag

lane - linia, na której rozmieszczone są wieże i po której przemieszczają się miniony. Łączy bazy przeciwnych drużyn

last hit - czyli dobijające uderzenie. By np. zdobyć złoto za miniony musimy zadać im ostatni cios

MR - magic resist, czyli odporność na magiczne obrażenia

ms - movement speed, czyli szybkość poruszania się

neutrals - neutralne potwory w dżungli

OP - overpowered, czyli postać która jest zbyt silna

passive - pasywna umiejętność postaci/przedmiotu

proc - Programmed Random OCcurence, czyli zaprogramowany losowy efekt. Tyczy się umiejętności lub efektu przedmiotu aktywującego się losowo przy trafieniu lub użyciu

root - efekt, który uniemożliwia poruszanie się czempionowi (nie tyczy się czarów przywoływacza)

RP - riot points, czyli waluta w grze nabywana za realną gotówkę. Służy do kupowania bohaterów, czasowych boostów IP oraz skórek do postaci

silence - efekt, który uniemożliwia korzystanie z umiejętności (poza czarami przywoływacza)

skillshot - umiejętność, która wystrzeliwuje pocisk możliwy do ominięcia (np. Dark Binding Morgany)

smurf - nowe konto założone przez doświadczonego gracza by grać z początkującymi

snowball - zwykle przedmiot (Mejai's Soulstealer, Blade of the Occult, etc.), który staje się coraz silniejszy z kolejnymi zabójstwami

stun - ogłuszenie, uniemożliwia podjęcie jakiejkolwiek akcji (poza czarami przywoływacza)

support - bohaterowie wsparcia, ich rolą jest wspieranie swojej drużyny leczeniem, aurami i innymi pozytywnymi efektami

suppresion - efekt, który uniemożliwia podjęcie jakiejkolwiek czynności, wliczając w to użycie czarów przywoływacza. Jedyna kontra to użycie przedmiotu Quicksilver Sash

survi - skrót od survival, czyli "przetrwania". W grze przekłada się to na przedmioty przedłużające życie w walce, dające więcej punktów życia czy odporności

tank - postać, której zadaniem jest skupienie na sobie ognia przeciwnika, przeszkadzanie drużynie przeciwnej i wreszcie chronienie swojej własnej drużyny

tp, tele - teleport

ult - ultimate, czyli czwarta, najsilniejsza umiejętność postaci

unique - efekt przedmiotu, który się nie kumuluje

UP - underpowered, czyli postać która jest zbyt słaba


Lokacje (Summoner's Rift)

top, mid, bot/bottom - kolejno: górna, środkowa i dolna linia na mapie

river - rzeka na środku mapy

baron nashor - główny boss mapy, widoczny na minimapie jako czerwona czaszka, po zabicia daje potężnego buffa całej drużynie

dragon - smok, mini boss mapy, obecnie zapewnia 190 złota dla każdego członka drużyny po zabiciu

jungle - dżungla, czyli teren między liniami

golem - neutralny potwór w dżungli dający niebieskiego buffa

lizard - neutralny potwór w dżungli zapewniający czerwonego buffa


Chat

ASAP - skrót od as soon as possible, co oznacza tak szybko jak to tylko możliwe

gg - good game, czyli podziękowanie za udany mecz

gj - good job, czyli dobra robota

gl hf - good luck, have fun, czyli powodzenia, bawcie się dobrze

b - back, czyli "odwrót"

bait - przynęta, gracz będący przynętą ma za zadanie sprowokować przeciwników do wpadnięcia w pułapkę zastawioną przez jego drużynę

bg - bad game, czyli zła gra, nieudany mecz

blue - niebieski buff z golema zapewniający szybszą regenerację many i krótszy czas odnowy umiejętności

brb - skrót od be right back, czyli "zaraz wracam", używany by poinformować partnera na linii, że musimy na chwilę wrócić do bazy, ale zaraz będziemy z powrotem

care, inc - "uważaj", "uważaj, chcą cię zgankować"

defend - obrona danej lokacji bez narażania się na atak wroga

fb - first blood, czyli pierwsze zabójstwo w meczu nagradzane większą ilością złota

ffs - for **** sake. Komuś wyraźnie nie spodobało się to, co właśnie zrobiłeś...

focus - skupienie się na danym przeciwniku. "Focus akali!" = najpierw zabijamy akali!

gank - zasadzka. "Let's gank bot" = zaatakujmy przeciwników na dolnej linii z zaskoczenia

gg - skrót od good game, czyli dobra gra/mecz

guard - prośba dżunglera o chronienie go przed gankiem przeciwnika

heal - najczęściej prośba o powrót do bazy i zregenerowanie się("go heal"). Często oznacza również prośbę o wyleczenie jeżeli gracz posiada jakąś zdolność leczącą

imba - skrót od "imbalanced", oznacza, że dany bohater lub przedmiot jest źle zbalansowany, w domyśle zbyt silny

inc - patrz "care"

miss/mia/ss - missing, missing in action, czyli "gracz xyz zniknął z linii, uważajcie!". Jedna z najważniejszych i najczęściej używanych fraz podczas pierwszej fazy meczu

omw - skrót od on my way, co oznacza "jestem w drodze, zaraz tam będę"

oom - out of mana, czyli "skończyła mi się mana!"

pot - potion, czyli mikstura bądź eliksir

poke - poke, czyli z angielskiego szturchnięcie, w grze odnosi się do ranienia przeciwników umiejętnościami zasięgowymi

premade - oznacza przygotowaną wcześniej drużynę lub grupę graczy

pull - prośba dżunglera o uderzenie, najczęściej, golema tak by ten choć przez chwile nie atakował go

push - czyli próba zniszczenia wieży przeciwnika wraz z falami minionów

QQ - cry more, czyli "płacz więcej". Używane często wobec narzekających na niezbalansowaną grę, szczęście przeciwnika etc.

ragequit - opuszczenie gry z wściekłości (np. po kilku zgonach z rzędu)

re - skrót od returned, czyli "powrót/powrócił". Używamy go wtedy, gdy wrogi czempion który wcześniej zniknął z naszej linii, właśnie na nią powrócił

red - czerwony buff zapewniający dodatkowe obrażenia oraz szansę na spowolnienie celu przy trafieniu

shop, buy - powrót do bazy by kupić nowe przedmioty

ss/ss1/ss2/ss bot/ etc. - skrót od "miss"(patrz wyżej) cyfra oznacza ilu graczy zniknęło z linii, a dodanie bot/mid/top oznacza, o którą linie nam chodzi

wb - skrót od welcome back, czyli witaj z powrotem

wp - skrót od well played, czyli nieźle grałeś/graliście


Edited by TaKeo
  • Przyznaj punkt reputacji (+1) 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...